Новий законопроект про банкрутство: позбавитись боргів стане реально?

10/04/2018
Практики:

Чого очікувати бізнесу від нового законопроекту про банкрутство, та чи стане легше боротися з боргами пересічному українцю?

У Верховній Раді зареєстровано довгоочікуваний законопроект Кодексу України з процедур банкрутства №8060 від 26.02.2018 року, що має на меті покращити інвестиційний клімат в Україні, забезпечити легкість ведення бізнесу та зменшити зловживання у процедурах банкрутства.

Протягом останніх років було розроблено сім законопроектів, що мали вносити зміни до застарілого законодавства з банкрутства, проте розробникам вдалося досягти згоди щодо відкликання всіх існуючих проектів та внести один узагальнений законопроект.

Чого очікувати?

Кодекс складається з двох книг: перша стосується банкрутства юридичних осіб, а друга — банкрутства фізичних осіб.

Забезпечити інтереси бізнеса пропонується шляхом скорочення строків розгляду справ та підвищення рівня захищеності прав кредиторів. Автори законопроекту обіцяють, що Україна обов’язково підніметься в рейтингу Doing Business на 81 пункт за показником “Врегулювання неплатоспроможності”.

Найбільш революційною для національного законодавства з банкрутства є можливість банкрутства фізичних осіб, які не є підприємцями. Раніше можливість позбавитися боргів була пов’язана лише з невдалим веденням підприємницької діяльності.

Розглянемо, кому та за яких умов пощастить вийти з боргової ями в разі прийняття законопроекту.
Ініціювати процедуру банкрутства громадянина зможуть його кредитори в разі наявності заборгованості в розмірі не менше 100 мінімальних заробітних плат (372 300 грн.) (для фізичних осіб підприємців — 300 мінімальних заробітних плат), що підтверджена судовим рішенням.

Законопроектом виділено випадки, коли боржник може скористатися правом звернення до суду з заявою про банкрутство, зокрема, коли існує загроза неплатоспроможності:

  • не зможе здійснювати поточні платежі через певні обставини;
  • сукупний дохід за останні півроку зменшився на 50% за умови наявності непогашених кредитів;
  • припинив погашати кредити у розмірі як 50% місячних платежів упродовж 2 місяців.

Також встановлено випадки, коли громадянин зобов’язаний звертатися до суду:

  • сукупний розмір боргів перевищує 300 мінімальних заробітних плат (для фізичних осіб-підприємців — 500);
  • втрачено єдине джерело доходу, тяжке захворювання, що перешкоджає виконанню професійної діяльності;
  • задоволення вимог одного кредитора призведе до неможливості виконання зобов’язань перед іншими.

Нехтування громадянами обов’язку щодо звернення до суду у перелічених випадках позбавить права на звільнення від боргів у майбутньому, тож роз’яснювальна робота щодо належної поведінки для осіб, які опинились у скрутному матеріальному становищі має бути забезпечена на державному рівні.

Процес ліквідації боргів буде проходити у господарському суді за місцем проживання боржника, а керувати процедурами, спрямованими на подолання фінансових проблем громадян, буде арбітражний керуючий — професіонал з неплатоспроможності.

Найбільш революційною для національного законодавства з банкрутства
є можливість банкрутства фізичних осіб, які не є підприємцями

Варіанти банкрутства

Законопроектом передбачено можливість застосування декількох процедур.

Реструктуризація боргів використовується з метою виходу із кризової ситуації шляхом розстрочки, прощення боргів, зміни строків виплати платежів. Реструктуризація має здійснюватися відповідно до плану, в якому враховано доходи боржника, його майновий стан, визначено суми, які будуть щомісяця направлятися на погашення боргів, та суми, які залишаться боржнику. Не підлягають прощенню та реструктуризації борги за кредитами, отриманими на відпочинок, розваги, придбання предметів розкоші. Якщо план реструктуризації успішно виконується, боржник позбавляється боргів, а судова справа закривається.

Мирова угода застосовується шляхом врегулювання заборгованості на основі взаємних поступок. Такий механізм не є популярним при банкрутстві юридичних осіб, оскільки банкрутство в Україні переважно спрямоване на ліквідацію, ніж на оздоровлення, тож не думаємо, що ситуація з мировими угодами фізичних осіб буде кардинально відрізнятися.

Найбільш цікавою є процедура погашення боргів, вона вводиться, коли неможливо погасити борги кредиторів, тобто коли немає інших способів крім реалізації майна боржника. В цьому разі майно включається до ліквідаційної маси та продається з метою погашення вимог кредиторів.

“Вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними”, — саме ця фраза у судових рішеннях є найбільш очікуваною для банкрута в Україні. Тобто суд ухвалює рішення про звільнення від боргів. Проте законпроектом передбачено, що громадяни не звільняються від подальшого виконання вимог, пов’язаних з аліментами, стягненням шкоди, заподіяної життю та здоров’ю.

Побічним ефектом від звільнення від боргів через банкрутство є неможливість протягом 5 років брати позику та кредити, укладати договори поруки, бути зареєстрованим як фізична особа — підприємець, займатися професійною діяльністю, в якості адвокатів, приватних нотаріусів, приватних виконавців.

Наразі правову спільноту очікує період пропозицій та зауважень до проекту кодексу. Прихильники банкрутства фізичних осіб наголошують на тому, що має існувати інструмент для виходу громадян із складних фінансових ситуацій в країні з нестабільною економічною ситуацією. Їх супротивники наголошують на великій ймовірності недобросовісного використання громадянами можливості списувати борги та умисне ухилення від повернення кредитів.

Неодмінним залишається те, що проект нового кодексу — ще один крок на шляху до нової України, формування системи нового законодавства з запозиченням досвіду розвинутих країн.

Матеріал опубліковано на сайті «DELO.UA»