Інтерв’ю Наталії Тищенко для журналу Femida.ua

Тищенко Наталія
Арбітражний керуючий,
Керуючий партнер
Юридичної компанї Nobili

Інтерв’ю Наталії Тищенко для журналу Femida.ua

 

– Наталіє, Ви побудували успішний бізнес, Ваша компанія займає значне місце на юридичному ринку. Чи можливо вивести універсальну формулу успіху в цій сфері?

– Коли ти щиро прагнеш чогось більшого, ніж гроші, стаєш одержимим своєю ідеєю, вкладаєш в неї всі свої сили, у тебе з’являються однодумці, помічники, послідовники, і тебе однозначно наздоганяє успіх. Твій успіх – це успіх усієї команди.

Формула успіху у кожного своя. Моя складається з досить простих речей: впевненість у собі, мотивація, наявність плану і віри в результат, перепони (необхідна складова), гармонія і щирість – з колегами, з підлеглими, з клієнтами, партнерами і, особливо, з собою.

– Кожен колектив має свої особливості, спільні риси. Чим особлива команда
 Nobili?

– Команда це робота на загальні цілі, в яких присутні й власні цілі кожного з учасників. Вся команда забезпечує безперервність процесу і несе колективну відповідальність. Ролі кожного чітко розподілені, але кожен в будь-який час здатен допомогти чи замінити іншого. Ми маленька компанія і це дозволяє нам працювати злагоджено, наче  механізм годинника.

Як відомо, справжня команда формується в результаті кризових ситуацій. Практика банкрутства пов’язана з постійними патовими ситуаціями, коли треба швидко приймати рішення, захищати і страхувати один одного, а головне – довіряти один одному.  Довіра, відкритість, солідарність, чуйність та єдність – це те, що об’єднує команду Nobili.

– Чи трапляється на юрринку недобросовісна конкуренція?

– Авжеж. Бажання заробити не зупиняє деякі компанії та окремих адвокатів брати роботу, на якій вони не розуміються, демпінгувати на старті, потім підвищувати ставки, продавати послуги, яких ще не існує.

Наприклад, коли ще в Україні ще тільки-но обговорювався проект Кодексу щодо процедур банкрутства, який передбачав введення нової процедури банкрутства фізичних осіб, певні компанії вже давали рекламу, що вони займаються банкрутством фізичних осіб і навіть знаються на цьому завдяки накопиченому досвіду.

Досить часто ми маємо справу з клієнтами, які залишились у скрутному становищі саме завдяки некваліфікованій юридичній допомозі. Банкрутство це дуже специфічна практика, тут замало просто прочитати Кодекс. Лише особистий досвід арбітражного керуючого надає можливість бачити банкрутство зсередини, лавірувати в бурхливому морі банкрутного законодавства.

Банкрутство – це довіра. Доручаючи ці специфічні послуги недобросовісному юристу, клієнт ризикує активами, бізнесом і репутацією в цілому. Тут максимально працює «сарафанне радіо». Тому ми ніколи не звертаємо увагу на недобросовісну конкуренцію. Якщо хтось пропонує послуги, на думку клієнта, з більш лояльними умовами і вони його влаштовують, ми не тримаємо такого клієнта. Наші клієнти знають про нас і розуміють, що значить для Nobili репутація.

– Карантин, оголошений в Україні у зв’язку із епідемією коронавірусу, вніс корективи в роботу вашої юркомпанії? Як організували робочий процес, спілкування між працівниками та із клієнтами?

– Ми хоч і маленька компанія, але досить амбіційна, намагаємось слідкувати за великими компаніями, переймати їх досвід у автоматизації процесів та безпеки інформації.

В нас були всі інструменти для роботи онлайн. Але мати технічні можливості для роботи вдома виявилося замало. Я сама декілька днів не могла правильно організувати свій робочий день. Хатня робота, увага до дітей, домашня обстановка – все це негативно впливало на робочий процес. В  результаті мій робочий день тривав всю добу… Те ж саме відбувалося і у деяких співробітників, хоча серед нас виявилися й такі, хто зміг з першого дня зорганізуватися. Я зрозуміла, що до поки я не організую себе, вимагати від дітей и співробітників чіткого виконання завдань не ефективно.

Перше, що я зробила, – склала графік свого дня, з включенням таких обов’язкових речей, як спорт, приготування та прийом їжі, скоригувала спільні перерви зі шкільними заняттями. По-друге, склала стратегічний план роботи компанії в період карантину.

За свою практику я пережила дві економічні кризи  і чітко розумію, що зараз гарний час на підготовку до великих навантажень. Банкрутство в такі часи завжди в тренді. Наша практика  актуальна в кризові часи, і я намагаюся врахувати свій попередній досвід для отримання гарного результату.

По-третє, я вибрала одяг, який на час карантину буде моїм робочим. Він більш зручний, ніж офісний, але також налаштовує на роботу. Крім того, будь-яка телефонна розмова, не пов’язана з роботою, вибиває з робочого графіку, тому такі розмови я вписала у графік після закінчення робочого дня. Коли мені вдалося побороти себе, я зробила першу відео-конференцію і пояснила всім працівникам, як організувати свій день – на власному прикладі.

Наразі ми усі в строю, працюємо досить злагоджено. Єдине, що досі залишається не організованим, це судові засідання, які не залежать від наших дій. Ми запустили безоплатні консультації з питань банкрутства, намагаючись допомогти бізнесу подолати кризу. На жаль, досить мало керівників, фінансистів і юристів знають про цей інструмент, про його користь та можливості. Такім чином, ми намагаємось подолати інформаційну діру, яка існує на сьогодні.

– Чи можете Ви спрогнозувати, як ситуація з коронавірусом вплине на юридичний ринок України? Наприклад, чи з’являться нові практики?

– Я точно знаю, що буде актуальною практика банкрутства та судова практика. Все досить просто. Не всі вміють домовлятися і не весь бізнес, на жаль, готовий бути чуйним до сьогоднішніх потреб.

– Саме тому Ви обрали для роботи сферу банкрутства?

– На початку своєї роботи Nobili займалась всім, що приходило від клієнтів. Але після кризи 2008 року ми зрозуміли, що мій досвід арбітражного керуючого, який на той момент був вже значній, може стати у нагоді бізнесу для подолання скрути. Тоді суди були завалені справами про банкрутство. Більшість власників бізнесу хотіли в законний спосіб позбутися боргових зобов’язань і ліквідувати підприємство. Більшість з них невдовзі відкривали новий, більш успішний бізнес. Нажаль, тоді банкрутство асоціювалось лише з ліквідацією, а санація розцінювалась як зловмисний інструмент для затягування.

Наразі, завдяки реформі, практика банкрутства значно змінить уявлення про цей інструмент. І я точно знаю, що банкрутство допоможе бізнесу правильно вийти з економічної кризи з найменшими втратами.

– Як Ви оцінюєте новий Кодекс з процедур банкрутства? Які його норми вдалі, а які обурюють?

– В цілому Кодекс з процедур банкрутства є прогресивним. В Україні ще багато власників бізнесу, для яких девіз «За боргами платять лише боягузи» є нормою. Саме Кодекс призваний побороти цю безвідповідальність і стати ефективним інструментом для повернення боргів.

Кодекс в більшості положень відображає позицію кредиторів, і я вважаю це правильним. Бо саме кредитор є основним потерпілим у справах про банкрутство. Він вже втратив свої кошти і його задача – повернути максимальний відсоток від суми заборгованості.

Мені до вподоби зняття бар’єрів для подання заяв про банкрутство. На сьогодні для відкриття провадження у справі не має значення ні сума боргу, ні строки, ні наявність рішення про стягнення боргу і відповідного виконавчого провадження. Бо в останні роки ми мали глобальну проблему щодо виведення активів банкрута, допоки тривав судовий процес по доказуванню наявності боргових зобов’язань.

Введення процедури банкрутства фізичних осіб – нова процедура для нашої країни, і як вона буде працювати на практиці, покаже час. Але я вже розумію, що можливість подати заяву про банкрутство лише самою фізичною особою є штучним бар’єром для повернення боргів. Це найближчим часом стане проблемою для бізнесу і банків.

По-перше, банкрутство фізичних осіб законодавець урівняв з банкрутством ФОП. Враховуючи, що бізнес у своїй господарській діяльності масово користується послугам цих суб’єктів підприємницької діяльності, відкривається можливість для зловживань щодо повернення боргів. По-друге, банкам-нерезидентам, що видали кредити українцям, доведеться проходити всю складну судову процедуру по стягненню боргів.

– Що можете порадити бізнесу, особливо невеликому, в цей непростий час?

– Пристосовуватись до нових умов.

Шукати нові потреби споживачів.

Слухати і вивчати досвід тих, хто пройшов попредні кризи.

В будь-якій ситуацій домовлятися – намагатися домовитися про відстрочки, розстрочки, реструктуризацію боргів.

Зберігати людські ресурси, адже це найцінніше в бізнесі.

– А якими лайфхаками можете поділитися з колегами – партнерами юрфірм?

– Все залежить, в першу чергу, від лідера. Поки він сам не здатен організуватися, співробітники будуть «у відпустці».

Тому варто встановити і контролювати норми погодинної праці. Мотивувати і контролювати.

Не використовувати ситуацію для зменшення фонду оплаті праці без крайньої потреби. При правильному веденні фінансової діяльності у юридичної компанії повинна бути «подушка» на 3-6 місяців, цього повинно вистачити до відновлення повноцінної роботи.

Люди – це основа юридичного бізнесу. Саме зараз формується команда, яка в подальшому буде з вами.

Скоротити витрати. Як на мене, оренда це перше, про що потрібно подбати. В нинішній ситуацій орендодавець залюбки піде на зменшення платежів.

Максимально відкрити доступи до консультування своєї цільової аудиторії  безкоштовно, робити відстрочки і знижки, за рахунок переглянутих витрат і зменшення вартості часу.

– З якою думкою варто прокидатися щоранку?

– Які б думки не були ввечері, прокидатися, однозначно, треба на позитиві. Нинішня ситуація дана нам для виконання якихось речей, які ми не хотіли робити раніше, або не бачили, не чули… Розуміння, що ось на моїх очах світ змінюється, дає енергію на досить ризиковані речі, нові ідеї, допомагає створювати нові проекти. Світ вже не буде таким, як був. А яким він буде – залежить від кожного з нас!