Стаття Наталії Тищенко для видання Юридична газета

Адвокатесса, арбітражна керуюча, керуюча партнерка

Юридичної компанії  «NOBILI» Наталія Тищенко

 

Стаття Наталії Тищенко для видання Юридична газета

 

Традиційно наше суспільство було патріархальним, де заробляння грошей і керування сім’єю були покладені на чоловіка, а на жінку покладалося збереження сімейного вогнища. Тривалий час жінки у всьому світі боролися за свої права, виборювали своє місце поряд з чоловіками.

Історично жінки досить слабкі, оскільки більшість з них не були представлені в загальних сферах через страх бути публічними. Однак ХХІ століття дало поштовх для все більшої кількості жінок у публічне життя. Паралельно почала змінюватись і суспільна думка, сформувався альтернативний чоловічий погляд на місце жінки у бізнесі. Більшість вважають, що жінка-політик, бізнесвумен повинна мати сильну волю і чоловічі якості.

З мого досвіду, те ж стосується жінок юридичної професії. Жінку-юриста завжди намагаються втягнути у «війни» юридичної спільноти, щоб вона стала своєрідною суддею та визнала переможця. Недивно… Тривалий час чоловіки будували, розвивали і налаштовували під себе бізнес, у т.ч. юридичний. Вони виводили на ринок нові бренди, складали стратегії, поглинали, об’єднували та розділяли компанії, здійснювали революційні зміни, встановлювали правила гри, воювали і хизувалися здобутками. А ми, жінки, приймали умови існування. Ми йшли за ними, копіюючи та вдосконалюючи їх інструменти і форми ділової діяльності. І проблема у тому, що з нами і поводилися, як з чоловіками, незважаючи на наш вагомий внесок, який вміло ігнорували.

Але час змінюється. Сьогодні юридичному ринку, як і в цілому бізнесу, доводиться прислухатись до жіночого голосу, відкидати неухильний патріархат у дальній кут і вже серйозно переглядати своє бачення. Сьогодні ми вже суттєво відзначаємо велику кількість жіночої енергії у всьому світі. Особливо це можна помітити за результатами виборів у тих країнах, де вони проходили, за результатами призначення все більшої кількості жінок на керівні посади. Успішних жінок у бізнесі стає дедалі більше. Збільшується їх кількість і у партнерському складі юридичних компаній.

Здається, що у успішних, сміливих і незалежних ділових леді не може бути інакше у інших сферах їх життя. Але досить багато з цих жінок своїм життям незадоволені. Варто звернути увагу на фото більшості жінок, на їх суто чоловічу поведінку в побутовому спілкуванні, на вбрання, зачіски, стиль написання постів та мову при виступах. Жінка досі живе по принципу «ЄБШ». Вона приймає умови простору, який працює за законами чоловічого світу, що суперечить жіночий природі. Пригнічуючи свою жіночність, жінки часто розраховуються дуже великою ціною: самотністю, депресіями і хворобами, розпадаються сім’ї.

Жінка так налаштована, що коли стосується війни, вона більш жорстка, а в бізнесі — більш організована і дисциплінована, більш залучена в процес. Саме у той період, коли жінка активує в собі воїна, і починається перекіс у всіх сферах життя. Втрачаються жіноча м’якість та мудрість, все особисте відступає на другий план, чи на нього взагалі не вистачає ні часу, ні сил. При цьому чоловіки у бізнесі з часом звикають до самовідданості жінок у проєктній роботі і ставляться до цього відповідно.

Але бізнес по-жіночому… Він існує, гармонійний і жіночний. Зі своїми правилами жіночності у професійному середовищі. І цьому необхідно навчатися через особистий розвиток, навички і застосування їх на практиці.

Жінка в бізнесі — це такий собі сірий кардинал діловодства. Тільки мала частина чоловіків можуть помітити їх вплив на світ. За кожним бізнесменом стоїть жінка, яка регулює енергію та не дає їй розпилятися на зайві речі. Нові бренди, поглинання та створення нових компаній, інновації — все це результат навколишнього середовища, створеного жінками.

Зберігати баланс між роботою і особистим життям

Так склалося, що гендерні ролі нашого суспільства автоматично розділилися певним чином: жінка — хранитель сімейного вогнища, а чоловік — здобувач ресурсів. Наш прогресивний світ дає всі можливості змінити свою роль, але коли жінка робить це, за нею залишаються обов’язки по зберіганню сім’ї. Залишається тільки брати на себе дві ролі одночасно, але на це може не вистачити енергії…

Жінка витрачає свою природну енергію, коли надто багато думає про роботу і гроші. Робота може бути на першому місці, але після сім’ї.

Вихід з цієї ситуації лежить на поверхні: любити себе та займатися тільки улюбленою справою. Будь-який проєкт має приносити жінці задоволення, радість, позитивні емоції. Так, в юридичній професії це досить складно, але якщо не можна змінити справу, то можна змінити ставлення до неї.

У будь-якій ситуації залишатися жінкою

Будуючи кар’єру, ми з м’яких і тендітних жінок перетворюємося на жорстких, рішучих і безкомпромісних керівників. Формується чоловічий стиль мислення і поведінки, який переноситься на особисте життя. Це веде до виснаження. І на жаль, мало лише одягти сукню, підбори та інші атрибути. Бізнес по-жіночому — це внутрішнє налаштування, збереження жіночності у будь-яких, навіть стресових ситуаціях. Це створення навколо себе поля жіночої енергетики, наповнення його любов’ю і піклуванням, теплом і затишком.

Вчасне переключення ролей — запорука щасливого життя і комфортної роботи. Юрист, партнер, керівник — це одна роль, а дім та родина — це інший простір, який вимагає іншого внутрішнього стану. І тут роль дружини, жінки, мами, дочки.

Якою б сильною не була жінка, вона шукає чоловіка, сильнішого за себе. І не для того, щоб він обмежував її свободу, а для того, щоб він дав їй право бути слабкою

/Анджеліна Джолі/

Досить все контролювати

Є така приказка: «Хочеш зробити щось добре — зроби сам». Але в наш час, коли день переповнений інформацією та справами, які треба вирішувати тут і зараз, ви можете втратити контроль над бізнесом, якщо не будете приділяти йому значну частку своєї уваги.

Безумовно, розумний контроль показників є важливою складовою бізнесу. Але тут мова про інший контроль. Про психологічний. Це коли ти намагаєшся бути присутнім у всіх процесах, бути там головною і значущою, керувати всім по-своєму, не даючи кроку ступити без твого дозволу.

Людям, схильним до контролю, дуже складно розслабитися, відпустити ситуацію, прийняти існуючий порядок речей. А жінці, щоб залишатися наповненою, дуже важливо бути спокійною, вміти приймати і відпускати ситуації. Якщо бажаєте відкрити в собі жіночність і при цьому залишатися професіоналом, треба розуміти, де слід все контролювати, а де краще відпускати.

Контролююча жінка витрачає багато життєвої енергії, яка могла б піти на інші сфери життя. Краще надихати своїх співробітників, якісно мотивувати, тоді вони швидше прийдуть до потрібного результату. Жіноча секретна зброя — у натхненні своїх співробітників. Спочатку дуже складно і страшно ділитися своєю енергією і думками з іншими, але є результат, і все стає набагато простіше.

Час у наших руках

Вміти організувати своє життя, простір навколо, володіти навичками тайм-менеджменту по-жіночому — ось що важливо для працюючої жінки. Це дозволить забезпечити додатковий час для себе, сім’ї, для відпочинку і творчості. Бути більш ефективною в тих справах, які плануються до реалізації, дотримуватися внутрішнього балансу, уникати поспіху, авралів і, як наслідок, звільнитися від втоми.

Та й взагалі жінці дуже важливо мати вільний час. А якщо ми самі собі його не організуємо та не подбаємо про це, то завжди знайдуться ті, хто намагатиметься цей час зайняти.

Не вірте історіям про раптовий успіх. Здебільшого вони — повна нісенітниця. Я йшла до успіху повільно, вперто і поступово. Я не хочу жертвувати особистим життям тільки для того, щоб показати іншим, як швидко я домоглася успіху. Вибирайте власний темп

/Марі Форлео, лайф-коуч, підприємець, автор книг/

Займайся тільки тією роботою, яка приносить задоволення

Звичайно, далеко не кожна жінка захоче займатися бізнесом, знаючи всі складності. Але якщо ви чітко усвідомлюєте, що є внутрішня потреба розкрити свій потенціал в цій галузі, сміливо відходьте від звичної рутини і знайдіть улюблену справу. Це допоможе розкрити в собі жіночність.

Головне — пам’ятайте про основні правила роботи над собою, які допоможуть зберігати баланс між сімейним життям і бізнесом. І не забувайте частіше просити чоловіків допомагати вам у вирішенні проблем, адже вони дуже хочуть відчувати свою значимість у нашому житті.

«Шосте почуття» на варті бізнесу

Вважається, що бізнес — це, перш за все, скрупульозні розрахунки, цифри і стратегія, в якій навряд чи знайдеться місце для банальної інтуїції. Однак багато керівників (і серед них великий відсоток жінок) при прийнятті важливих рішень спираються не тільки на сухі факти, а й на «шосте почуття». Воно підкаже, чи варто підписувати контракт саме з цим партнером, а не з будь-яким іншим, і чому варто спробувати сили в новій ніші саме в цьому місяці, а не в наступному.

Особливо останнім часом можна помітити, що збільшується кількість жінок-керівників. І одна з причин цього в тому, що під жіночим керівництвом бізнес просто показує кращі результати. Не думаю, що варто списувати це лише на чуття, проте, якщо чоловіки часто мислять категорією «мета — найкоротший шлях до неї», то у нас все трохи складніше: «мета — можливі перешкоди — різні дороги — обхідні шляхи — нові цілі». Жінка часто мислить глобально. А ще запаслива бізнесвумен ніколи не буде зберігати «всі яйця» в одному кошику, а розподілить їх по різних місцях. Довіряйте собі!

Підвищуйте кваліфікацію

Проте розраховувати на інтуїцію завжди і всюди — теж не надто мудрий підхід. Зрештою, не випадково бізнес і ділове адміністрування — це вже давно самостійні предмети, вивченням яких займаються цілі факультети в університетах і спеціалізованих закладах. Грамотний бізнесмен — все одно, що гросмейстер: щоб домогтися успіху, він повинен уміти аналізувати і, головне, прогнозувати, щоб уникнути непередбачених ситуацій на вітчизняному і світовому ринках. Так само і в юридичній сфері, маючи досвід в одній практиці, для розвитку конче необхідно набути знань у суміжних.

Що робити? Приділяти час навчанню. Розвивайте свій найважливіший актив — себе. Зараз існує неймовірна кількість джерел для самовдосконалення: книги, вебінари, відео, спеціалізовані курси тощо. Тільки розвиваючи себе, ви зможете більше встигати за менший час та приділяти час і роботі, і сім’ї.