Тищенко Наталія
Арбітражна керуюча,
Керуюча партнерка
Юридичної компанї Nobili
Інтерв’ю Наталії Тищенко для Юридичної газети
– Наталіє, що Ви можете порекомендувати зробити бізнесу в нинішніх обставинах, щоб не збанкрутіти?
– Збанкрутіти — це не завжди означає все втратити. Банкрутство — це просто інструмент, який використовується у розвинених країнах для досягнення таких бізнес-цілей: вивільнення грошових коштів; визнання недійсними невигідних контрактів; забезпечення збереження заставного майна боржника-банкрута; захист від потенційної втрати контролю над бізнесом; збереження заставного майна та активів бізнесу; збільшення оборотного капіталу; зниження фінансового навантаження на бізнес; перерозподіл фінансових потоків бізнесу; припинення акумуляції боргових зобов’язань; управління фінансовими та бізнес-ризиками.
Я ставила б питання по‑іншому. Що робити, щоб максимально безболісно пережити економічну кризу? Передусім, варто зазначити, що криза ще не почалася. Ми її почнемо відчувати з початком осені. Проте вже зараз потрібно готуватися, незважаючи на обмежувальні заходи в країні у зв’язку з пандемією. Наразі більшість бізнесу не отримує прибутків, не може планувати свої подальші дії більше ніж на день. Однак це найкращий час для того, щоб переглянути свої підходи, переорієнтуватися на нові продукти, виділити найкращих працівників та сформувати надійні команди.
Компанія Nobili пережила дві економічні кризи. Маючи специфічну практику, ми бачили безліч стратегічних помилок, які призводили до ліквідації достатньо досвідчених гравців ринку. Тож мої рекомендації ґрунтуються на особистому досвіді.
Потрібно розуміти, що немає такого співробітника, який переживає за бізнес і бачить повну картину так, як це бачить власник. Тому зараз йому необхідно максимально долучитися до контролю бізнесу. Власноруч переглянути стратегічні контракти, передомовитися та змінити умови, які можуть значно вплинути на розрахунки в майбутньому. Щоденно переглядати й змінювати плани. Наразі не час амбіційних шляхів. Щодо будь-якого суперечливого питання варто максимально включати переговорні навички. Врегульовувати ці питання в суді витратно і не завжди ефективно для обох сторін.
Потрібно прибрати надприбутки навіть тим, у кого зараз піковий час продажів. Споживачі все пам’ятають. Навпаки, саме в кризу слід надавати більш лояльні умови, на яких споживач буде переходити від щойно закритого бізнесу до того, що працює. Необхідно надавати розстрочку зі сплати, нарощувати дебіторську заборгованість. Пам’ятати, що вам потрібно комусь продавати та в когось купувати. Загалом, будьте максимально чесними й відкритими. Криза мине, а репутація залишиться!
– Які дії, на Вашу думку, точно будуть помилковими? Чого не варто робити?
– Безперечно, не варто ховатися від проблем, намагатися обдурити кредиторів, йти на конфлікти й нехтувати законодавством.
– Які інструменти надає бізнесу Кодекс з процедур банкрутства для відновлення платоспроможності? Як ними грамотно користуватися?
– Насамперед, Кодекс надає такий інструмент як досудова санація. Ініціювати її може боржник, не очікуючи, поки кредитори почнуть наступати на п’яти. Він самостійно розробляє план санації, схвалює її з кредиторами та подає до суду лише для затвердження. У такий спосіб всі наявні інструменти, передбачені санацією, в судовій процедурі зберігаються. Це мораторій, реструктуризація активів, розстрочка та відстрочка грошових зобов’язань, списання боргів, отримання додаткового фінансування, кредитів та позик, продаж активів тощо.
Процедура банкрутства розпочинається з розпорядження майном, дія якої збігається зі строком мораторію, який складає 170 днів. На практиці цей строк може бути набагато більшим, залежно від величини підприємства боржника, наявності спірних питань, узгодженості дій кредиторів, навантаження суддів та кваліфікації арбітражного керуючого. Метою цієї процедури є встановлення фактів для вирішення реального стану підприємства.
За результатами фінансового аналізу арбітражного керуючого та інших дій, встановлених Кодексом, кредитори приймають рішення про перехід до іншої процедури — санації чи ліквідації. Навіть перебування протягом певного часу у процедурі розпорядження майном дозволяє боржнику провести всі розрахунки й виплатити всі борги. В такому випадку процедура закривається, а підприємство працює далі. Час, проведений під мораторієм, має значення і дозволяє знизити навантаження на бізнес.
Навіть ліквідація підприємства іноді йде на благо бізнесу. Уявіть, у вас є актив. Ви його повинні охороняти, вкладати кошти на збереження, але продати його не можете з якихось причин. У процедурі ліквідації знімаються заборони та арешти, майно продається. Кредитори отримують погашення своїх грошових вимог, а ви починаєте будувати новий бізнес.
– Мораторій на погашення вимог кредиторів — що це і як з цим працювати?
– Мораторій — це інструмент, завдяки якому боржник на час його дії звільняється від сплати боргових зобов’язань, штрафні санкції перестають нараховуватися, припиняється виконання будь-яких рішень щодо стягнення боргів. Часто це період тиші, який дозволяє власникам боржника знайти правильний вихід із ситуації, що склалася.
– Які інструменти є для фізичних осіб? Наприклад, якщо людина має кілька кредитів, але раптово у неї не виявиться коштів, щоб їх виплачувати? Чи можна якось поставити ці зобов’язання «на стоп»?
– Однозначно, перше, що потрібно робити людині — це йти та домовлятися з банком. Банки в більшості випадків намагаються йти назустріч добросовісним позичальникам, пропонуючи реструктуризацію, кредитні канікули, інші алгоритми погашення заборгованості. Якщо з банком не вдається домовитися, то потрібно зрозуміти, чи є достатньо підстав для звернення до суду із заявою про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність та порахувати математику щодо ефективності витрат. Поставити зобов’язання «на стоп» можна після введення мораторію, який починає діяти після відкриття провадження у справі.
– Зважаючи на певну зарегульованість КзПБ у питаннях банкрутства фізосіб, чи реально, щоб людина пройшла цей шлях без юриста, на якого у неї немає коштів?
– Процедура банкрутства фізичних осіб — нова і невідома навіть для арбітражних керуючих. Ми робимо припущення, зважаючи на досвід, набутий у банкрутстві юридичних осіб. Звісно, простій людини важко орієнтуватися в тому, в чому ще не зовсім орієнтуються професіонали. Однак я думаю, що коли буде більше практики, то з’являться стандартні підході. Невдовзі проста людина зможе легко проходити цей процес. Окрім того, завдання арбітражних керуючих — від початку завоювати довіру людей у процедурах банкрутства. Це важливо для цілісного сприйняття процедури, спрощення її проведення та досягнення максимального результату.
– З досвіду колишніх криз, як юристи насправді можуть допомогти бізнесу? Якою є роль адвоката у процедурах банкрутства?
– Для успішної співпраці між адвокатом і клієнтом має існувати довіра. Адвокат є тією ключовою фігурою, якій довіряє керівник або власник бізнесу. Саме від настрою адвоката, його бажання та мотивації розібратися з можливостями такого інструменту як банкрутство, налаштування на співпрацю з арбітражним керуючим та іншими учасниками справи, залежить, чи відповідатиме результат очікуванням власника бізнесу. В умовах кризи матимуть попит адвокати, які максимально будуть використовувати переговорні навички для зменшення витрат своїх клієнтів на судові процеси, які є професіоналами у вузьких сферах права для якісного попереднього аналізу майбутніх справ.
– Як можна збалансувати інтереси божників і кредиторів в умовах кризи таким чином, щоб усі залишилися на плаву?
– Баланс може бути досягнутий лише за умови розуміння кожною стороною інтересів іншої та у разі узгоджених дій назустріч один одному. Будь-які спірні питання, які виходять за межі переговорів, потребують додаткових ресурсів як для кредитора, так і для боржника.
– В яких ситуаціях банкрутство і ліквідація — це вихід? Чи можна після цього побудувати новий бізнес?
– Ліквідація — це також інструмент, який застосовується в бізнесі, коли є потреба вивільнити та позбутися неліквідних активів, максимально розрахувавшись з кредиторами. Ліквідація в банкрутстві — це єдиний законний інструмент виходу з ринку підприємства з борговими зобов’язаннями. Насамперед, вона дозволяє зберегти репутацію власника. Більшість власників, які пройшли банкрутство своїх підприємств, успішно відкривають новий бізнес, використовуючи минулий досвід.
– Поділіться секретом, як не піддатися паніці, думати розсудливо і не наробити зайвих помилок? Як Ви долаєте стрес?
– В будь-якій стресовій ситуації я перевертаюся з ніг на голову. Я не шуткую! Це мій спосіб включити голову у стресових ситуаціях. Важливо зупинитися і подумати. Вихід є завжди. Однак можливість його знайти з’являється лише у спокійному стані. Якщо у людини немає своїх завдань, вона буде йти чужим шляхом, залучаючись до виконання чужих планів, піддаватиметься впливу чужих емоцій. На тих, хто знає, куди йде, паніка не діє.
Посилання на першоджерело: https://yur-gazeta.com/interview/kriza-mine-a-reputaciya-zalishitsya.html